УЧАСТЬ ВИКЛАДАЧІВ ТА ЧЛЕНІВ СТУДЕНТСЬКОГО НАУКОВОГО ГУРТКА «ВСЕСВІТ» КАФЕДРИ ГЕОГРАФІЇ ТА ТУРИЗМУ У ВСЕУКРАЇНСЬКОМУ ФОРУМІ «ДНІ ОСВІТНЬОГО ЛІДЕРСТВА»
З 10 по 11 червня 2025 року науково-педагогічні працівники кафедри географії та туризму доценти Ірина Арсененко, Світлана Гришко, Ірина Донець, старший викладач Олександр Непша та здобувач спеціальності 014.07 Середня освіта (Географія), член студентського наукового гуртка «Всесвіт» Дмитро Коваль в онлайн-форматі пройшли навчання за програмою Всеукраїнського форуму «Дні освітнього лідерства».
Форум було організовано Національним університетом «Запорізька політехніка» за підтримки Міністерства освіти і науки України, Національного агентства із забезпечення якості вищої освіти, Національного агентства кваліфікацій, Інституту вищої освіти та Інституту цифровізації освіти Національної академії педагогічних наук України, ГО «Прогресильні», ГО «Українська асоціація освіти дорослих» та Education USA в Україні, який зібрав понад 2000 учасників з усієї України та з-за кордону.
Мета форуму – посилення ролі університетів як центрів суспільної взаємодії, вивчення практик проєктно-орієнтованої освіти та залучення громад, а також обговорення підходів до підготовки фахівців, здатних ефективно діяти в умовах швидких змін, невизначеності й сучасних викликів.
10 червня дискусійні платформи форуму охоплювали найактуальніші питання сфери.
Платформа 1 – Університет і бізнес: від практики до партнерства. Учасники обговорили прогнозовані виклики для ЗВО, подолавши які університети перетворяться на технологічно-адаптовані, інноваційно розвинені освітньо-наукові центри. Для цього потрібен комплексний підхід: взаємодія з ринком праці, пошук нових інструментів для співпраці з бізнесом, впровадження дуальної освіти, проведення спільних міжуніверситетських програм, розвиток інкубаторів стартапів і галузевих кластерів.
Платформа 2 – Освіта через дію: прогромадськість, проєкти, партнерства, вплив. Говорили про університет як каталізатор суспільних змін, проєктну освіту, відкриті кампуси, інтеграцію в розвиток громад і регіонів.
Фінальним блоком першого дня стала кейс-сесія «Від ідеї до результату». У цій частині були проаналізовані найкращі практики академічних та міжнародних партнерств, історії проєктів, приклади трансформації переміщених університетів у ресурси для громад.
11 червня відбувся другий день форуму, який був присвячений молодіжному лідерству. Спікери поділилися досвідом переходу студентського активізму від суто університетської діяльності на вищі рівні – місцеві, регіональні, всеукраїнські. Виступи були об’єднані темою «Освіта відповідальних: молодіжна політика, взаємодія, лідерство».
За результатами форуму були досягнуті програмні результати навчання:
Оцінювати роль університетів як осередків суспільної згуртованості та стабілізації в умовах криз, зокрема як майданчиків для інтеграції внутрішньо переміщених осіб, розвитку громадської активності та локальної ідентичності;
Проєктувати освітні програми, адаптовані до регіональних потреб повоєнного розвитку, які враховують економічні, соціальні, культурні та безпекові особливості відновлення країни. Ініціювати міжсекторальні партнерства з громадами, місцевою владою, бізнесом і неурядовими організаціями, спрямовані на створення нових можливостей для навчання, стажувань, зайнятості та молодіжного лідерства;
Розробляти та впроваджувати освітні моделі, засновані на проєктному підході та залученні здобувачів до реальних соціальних ініціатив, зокрема в напрямках екології, урбаністики, інклюзії та критичного мислення;
Впроваджувати цифрові технології та сучасні освітні платформи, зокрема в умовах дистанційного навчання, створюючи інфраструктуру для безперервного доступу до якісної освіти незалежно від місця перебування;
Удосконалювати навички стратегічного планування та кризового менеджменту, зокрема через створення моделей релокації університетів, захисту освітніх даних та забезпечення академічної безперервності;
Підтримувати професійне зростання викладачів та збереження ментального здоров’я в академічному середовищі, з використанням інституційних механізмів емоційного відновлення та психологічної підтримки;
Інтегрувати принципи сталого розвитку, інклюзивності, екологічної відповідальності та соціальної рівності в освітні політики університетів, забезпечуючи синергію між наукою, освітою та громадянським суспільством.
Дякуємо організаторам форуму за запрошення та можливість бути причетними до обговорення нагальних питань майбутнього закладів вищої освіти в Україні в умовах сьогодення!