Організаційна робота
Кафедра є важливою ланкою реалізації виховного потенціалу ВНЗ. Виховна робота проводиться відповідно до основних положень Конституції України, законів України «Про освіту», «Про вищу освіту», нормативних документів МОН України, Концепції національного виховання студентської молоді, Концепції національно-патріотичного виховання молоді, наказів ректора, розпоряджень проректорів, плану виховної роботи зі студентами МДПУ імені Б. Хмельницького на 2024-2025 навчальний рік.
На кафедрі біології та фізичної реабілітації виховання студентської молоді здійснювалося з урахуванням фізичної, психічної зрілості особистості, а також її інтелектуального і духовного розвитку. Домінантою всієї системи виховання є його національний характер як форма самовизначення українського народу й особистості українця. Виховання студентства у МДПУ імені Б. Хмельницького це процес творчий, зорієнтований на проблеми, пов’язані зі специфікою закладу вищої освіти та особливостями регіону. Університет є школою саморозвитку, самоуправління, самодисципліни, свідомої відповідальності, співробітництва й творчості викладача й студента. В умовах світової глобалізації, входження України в Європейський простір процес виховання забезпечує залучення молоді до світової культури та загальнолюдських цінностей і норм, формує толерантність відносно інших точок зору, розуміння відмінностей між людьми у культурі, побуті та звичаях, у переконаннях і віруваннях, як між народами, так і між етнічними, релігійними та іншими групами.
Основні завдання виховання особистості студента реалізовувалися на кафедрі біології та фізичної реабілітації за єдності трьох складових освіти – навчання, розвитку і виховання. У діяльності викладачів навчання і виховання були нероздільними факторами. Організація виховної роботи здійснювалася комплексно, через залучення до цього процесу всього науково-педагогічного колективу.
Організація виховної роботи була спрямована на формування всебічної гармонійно розвиненої особистості, національно свідомої та соціально активної людини з високою громадянською відповідальністю, з глибокими духовними, патріотичними почуттями, здатної до неперервного розвитку і вдосконалення та проводилась за такими напрямами: національно-патріотичне та громадянське виховання; професійне виховання; політичне та правове виховання; морально-етичне виховання; художньо-естетичне виховання.
І. Національно-патріотичне та громадянське виховання
- Відзначення Дня знань та посвята першокурсників у студенти (3 вересня 2019 р.). Зокрема, організовано та проведено урочисті збори, присвячені Дню знань та посвяті першокурсників у студенти; святкову шоу-програму, де студенти першого курсу мали змогу познайомитись зі студентами старших курсів.
- Ознайомлення першокурсників з історією та традиціями університету (вересень-жовтень 2019 р.).
- Відзначення Дня міста.
- Вшанування ветеранів університету, привітання викладачів з Днем працівника освіти.
- Відзначення Дня захисника України. 1 жовтня та проведено тематичні лекції, виховні години, бесіди, «круглі столи», тренінги тощо. Студенти долучилися до тематичних загальноміських заходів.
- Відзначення Дня української писемності та мови.
- Вшанування подвигу учасників Революції Гідності та увічнення пам’яті Героїв Небесної Сотні. були проведені тематичні відкриті лекції, студентські конференції, семінари, бесіди, диспути, присвячені вшануванню подвигу учасників Революції Гідності та увічненню пам’яті Героїв Небесної Сотні.
- Відзначення 91-х роковин Голодомору 1932-1933 років, штучного голоду 1921-1923 років та 1946-1947 років в Україні.
- Відзначення Дня Збройних Сил України.
- Відзначення Дня вшанування учасників ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС. проведено тематичні виховні години, бесіди, зустрічі з ліквідаторами наслідків аварії на Чорнобильській АЕС та інші інформаційні, виховні заходи з вшанування учасників ліквідації наслідків Чорнобильської техногенної катастрофи.
ІІ. Професійне виховання
- Ознайомлення першокурсників із традиціями університету, факультету, кафедри з трудовими здобутками кращих викладачів та випускників університету.
- День відкритих дверей
- Відзначення Міжнародного дня студента та проведення в університеті Тижня студента.
- Організація (або участь) студентських наукових конференцій, семінарів, лекцій, конкурсів, «круглих столів».
- Організація зустрічей студентів із цікавими, успішними людьми, підприємцями, керівниками підприємств та установ, випускниками університету.
ІІІ. Політичне та правове виховання
- На факультеті, проводились конференції, семінари, «круглі столи», дискусії з політико-правових проблем розбудови демократичної держави.
- Проводились бесіди в академічних групах з питань ознайомлення студентів з їх правами та обов’язками, з правилами внутрішнього розпорядку.
- Відбулись бесіди з питань зовнішньої та внутрішньої політики у країні.
- Пройшли тематичні бесіди з питань формування політичної та правової культури, а також активної протидії правопорушенням.
- Відбулись виховні бесіди з метою попередження проявів хабарництва та корупції.
- Морально-етичне виховання
- На лекціях та семінарах вивчались морально-етичні проблеми, обговорювались етичні проблеми у студентських групах.
- Систематично проводились превентивні заходи із профілактики захворювань на СНІД.
- Проведено профілактичні заходи щодо запобігання поширенню наркоманії, тютюнокуріння та вживання алкогольних напоїв серед студентської молоді.
- Проведення заходів щодо запобігання та протидії домашньому насильству.
- Впродовж першого семестру навчального року для студентів проводились бесіди про культуру міжнаціональних відносин, повагу до всіх націй і віросповідань.
- Проведено годину морального виховання до Дня людей похилого віку.
- Проведено благодійну акцію «Здай кров – врятуй життя».
- Проведено семінар на тему «Волонтерство і маркетинг» з нагоди відзначення Міжнародного дня волонтерів.
- Відзначення Всесвітнього дня боротьби зі СНІДом. На факультетах проводились молодіжні акції до Міжнародного дня боротьби зі СНІДом.
- Проведено благодійну акцію для дітей-сиріт «Подаруй дитині свято» до Дня святого Миколая. Впродовж грудня збирали дитячі речі, іграшки, солодощі тощо.
- Художньо-естетичне виховання
- Упродовж вересня організовано та проведено День першокурсника
Куратор академічної групи є суб’єктом виховної роботи. При проведенні організаційно-виховної роботи серед студентів академічної групи куратор спирається на положення, які визначені в Концепціях, Положеннях та інших нормативних документах ВНЗ.
Діяльність куратора академічної групи студентів ВНЗ спрямована на: формування культури і професійних якостей сучасного спеціаліста; набуття студентами групи сучасного досвіду успадкування духовних надбань українського народу; залучення студентів до наукової роботи, проведення національно-культурної, просвітницької та організаційно-педагогічної роботи серед молоді; формування історичної пам’яті, національної свідомості, гідності та чіткої громадянської позиції студента; допомогу студентам в оволодінні новим інтелектуальним баченням світу і свого місця в ньому, розвиток здібностей особистості, їх повноцінна реалізація в різних видах діяльності; постійне співробітництво, співтворчість зі студентським активом та органами студентського самоврядування, молодіжними творчими об’єднаннями, рухами, а також організація життєдіяльності колективів академічних груп, розвиток ініціативи, творчості, самостійності, набуття організаторських знань, умінь і навичок; активне залучення студентів до управління навчально-виховним процесом шляхом передачі реальних прав та повноважень у розв’язанні різноманітних проблем життя, створення здорового морально-психологічного клімату в академічній групі; проведення виховної роботи зі студентами, які мешкають у гуртожитках, сприяння організації їх здорового способу життя, вирішення житлово-побутових проблем; постійне проведення психолого-педагогічної діагностики рівня інтелектуального розвитку та моральної вихованості студентів; участь у роботі вченої ради факультету, засідань кафедр при обговоренні питань, пов’язаних із роботою групи чи окремих її студентів; спонукання студентів до активної протидії проявам аморальності, правопорушень, бездуховності, антигромадській діяльності, вживанню наркотичних речовин, алкогольних напоїв, куріння.
Викладачі групи виконують обов’язки кураторів академічних груп.